Dit værste mareridt, eller blot vores opgave.
Nogle aspekter af bilens service kan klares som gør-det-selv, men reparationer kræver ofte mere viden og erfaring. En mekaniker skal mestre både det mekaniske og det elektriske.
Hos J.H. Auto ApS har vi det nødvendige værktøj, instrumenter og adgang til reservedele.
Moderne bilmotorer har lang levetid, men kan alligevel kræve reparation. Din bils benzin- eller dieselmotor har mange dele, der påvirkes af slid og varme. Det er alt sammen meget forskelligt og afhænger af bilproducentens design. Renovering af motorer er ikke så typisk, da en udskiftning af motoren økonomisk er mere rentabel. Der er dog stadig en del forskellige dele, som kræver en større eller mindre reparation.
Benzin- og dieselmotorer er grundlæggende bygget som to store metaldele, samlet af en pakning. Denne pakning sikre utætheder ikke opstår, og der lækkes kølervæske, olie - enten ind i motoren, eller ud. Uanset kræver det en ny toppakning for alt, skal være tæt.
Udskiftning af tandrem eller taktkæde/knastakselkæde.
Har et serviceeftersyn fundet fejl, eller er udskiftning anbefalet ud fra alder eller kilometer, kan vi klare opgaven.
Alt efter motortype skilles motoren ad, og gammel tandrem eller kæde erstattes af en ny.
Der kan være andre dele, som bør skiftes ved samme lejlighed - når motoren er åben.
Forhør nærmere omkring din bil.
En mekanisk drevet vandpumpe på benzin- og dieselbiler har det formål at pumpe kølevæsken rundt så varmen kommer væk motoren. Varmen afleveres i køleren eller kabines varmeapparat, nedkøles og sendes retur. En termostat hjælper med vandtemperaturen.
En el drevet vandpumpe, har samme formål, men er måske kun tændt efter behov - hvor den mekaniske vandpumper kører, så snart benzin- eller dieselmotoren er i gang.
En defekt vandpumpe, skal derfor udskiftes for at undgå yderligere skader. Det gælder for både elbiler, hybrid, benzin- og dieselbiler.
Din benzin- eller dieselmotor kan være med trykladning, i form af
- turbo / turbolader
eller
- kompressor
der typisk øger effekten på din motor, men også kan fejle.
Både enheden kan fejle, men også rør og slanger til f.eks. intercooler kan være årsag til en defekt, og kræver nærmere fejlfinding.
Din bils uafhængige strømforsyning.
På benzin- og dieselmotorer er en generator placeret på motoren, og bliver trukket af motoren. Formålet er at lave el til at oplade batteriet, og elforbruget f.eks. lys på bilen.
Fejler din generator, stopper opladning, og du kan kun forsætte så længe dit batteri rækker.
På hybridbiler findes forskellige varianter.
På elbiler er der ingen generator. Her kan ske en opsamling af energi under opbremsning - også kaldet regenerativ bremsning eller rekuperation, hvor elmotoren opsamler, i stedet for at bruge energi.
Benzin- og dieselmotorer startes ved en elmotor drejer motoren rundt.
Denne kraftige elmotor kaldes også en 'starter'
- uden din startmotor, må håndsvinget frem.
Fejler din starter, sker der ingenting, når du drejer nøglen. Det er ikke sikkert udskiftning er nødvendigt, da fejl kan være i det elektriske system.
Elbiler og nogle hybridbiler, har ingen starter - da en elmotor driver bilen.
Benzin- og dieselbiler benytter kobling til at adskille motoren fra hjulet på vejen.
Når bilmotoren er startet, rotere motoren hele tiden, og står bilen stille skal der ske en glidende tilkobling for at komme i gang. Her bruges koblingen, som gradvist optager forskellen mellem bevægelse og stilstand. Eller modsat, slipper - så energien fra motoren ikke bliver overført til hjulene, når der skal stoppes igen.
I den proces slides kobling og svinghjul på en manuel kobling.
Din bil kan også have en automatisk gearkasse, med en automatisk kobling - her sker det samme slid.
Koblingen er som en bremse, en sliddel - der kan kræve udskiftning.
Gear i bilen, er som gear på cyklen - hjælper med energien op eller ned ad bakken.
En gearkassen slides også uanset om den er manuel eller automatisk, men normalt meget driftssikre enheder.
Hybridbiler kan både være drevet direkte eller indirekte af forbrændingsmotoren og via forskellige typer af koblinger og gearkasser.
Elbiler har normalt ikke kobling eller gearkasse.
Udskiftning af kobling, reparation af gearkasse eller anden transmission som trækaksel eller bagtøj er meget specifikt for hvert køretøj.
Bilhjul håndtere vi efter dit behov.
Hjulskifte efter årstid
eller hjul med helårsdæk
Montering af dæk på fælg.
Montering af ventiler / TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)
- dæktrykssensor til dæktrykskontrol.
Afbalancering af hjul
Punkteret - og vi laver en lapning.
En sensor i bilen kan have stor betydning. Det er vigtigt at fange alvorlige fejl, før de sker - det kan spare mange omkostninger.
Men en sensor kan også fejle, så den ikke afgiver det rigtige billede af situationen.
Oplever du en fejl, er der mange hensyn at tage.
Bilens udstødningssystem kan bestå af flere forskellige dele. Alle placeret under bilen og udsat for høj varme, både sommer og vinter. Netop placeringen under bilen og miljøet af varme/kulde, vand og salt fra vejen - slider på systemet.
En simpel forklaring på funktionen omkring et udstødningsrør.
Fra motoren sendes udstødningsgas fra benzin, eller diesel ud i en manifold. Afhængig af motor, kan der via en EGR ventil, blive sendt lidt udstødningsgas ind i den friske luft, som tilføres motoren - for reduceret forurening. Den brugte luft, bliver altså anvendt endnu engang.
Derfra ned gennem et forrør til efterbehandling.
Efterbehandlingen sker ved udstødningsgassen sendes gennem en katalysator og/eller partikelfilter, begge med det formål at sikre en ren og uskadelig udstødning efter forbrænding.
Motorens centrale styring holder øje med gassen i systemet og laver løbende justeringer. Disse justering afhænger af data fra en sensor, kaldet en lambdasonde. Lambdasonden måler direkte i udstødningsrøret, om melder tilbage til styringen, der så justere blandingen af luft - og benzin, eller diesel.
En motors forbrænding larmer, så lyden skal dæmpes. Det sker i en lydpotte. Lydpotten er en beholder, specielt indrettet, og med lyddæmpende materiale, så støjen nedsættes.
Udstødningssystemet er ikke bare et rør fra motoren.
Udstødningen er
- en del af motorens funktion,
- har en opgave i forhold til luftmiljø,
- skal begrænse larm og støj
og sikre udstødningsgas ikke siver ind i bilen, og skader dig.
Mange biler er bygget i stål, og stål uden beskyttelse vil ruste.
Bilen er normalt dække af maling og lak og rustbeskyttelse. Med tiden kan der opstå slid eller skade på denne overfladebeskyttelse og dermed frit løb for korrosion og rust.
Milde angreb kan måske slibes ned, men er det alvorligt, skal det angrebne området udskiftes.
Pladearbejde på biler er et håndværk og hver opgave er forskellig.
Vi hjælper andre med pladearbejde på nye biler med skader, eller veteran og klassiske biler som skal restaureres.
Pladearbejde omkring rust ligger tæt på vores arbejde med autoskader.
Vi kender til opretning, udmåling og svejsning. Vi fremstiller og tilpasser nye pladedele.
Har du et bilprojekt der er gået i stå pga. rust eller pladearbejde?
- så kan vi hjælpe dig videre.
Undervognsbehandling er ret kendt, men faktisk vil alt metal på bilen korrodere uden beskyttelse. Det gælder både bilens skærme, døre osv.
Undervognen er dog mest udsat, fordi salt fra vejen sætter ekstra gang i den kemiske proces der fører til rust.
Ønsker du hjælp til rustbeskyttelse, så er vi klar.